Rubriky: Blog | Klasická fotografie | Cestopisy | Gimp | Modeling


Chyby pozitivního procesu

15. března 2008 10:00 | Rubrika: bw-fotografie
Kategorie: ,

  1. šedivý snímek bez sytě černé a čistě bílé, ale s bílými okraji
    - příliš měkká gradace papíru; přeexponováno a krátce vyvoláno; vyčerpaná či chladná vývojka; falešné světlo, které během expozice prochází kolem negativu; znečištěný objektiv (otisky mastných prstů); někdy slabá žárovka ve zvětšovacím přístroji
    - použít tvrdší papír; vyvolávat cca 2 min; teplota vývojky má být 20°C; zamaskovat negativ a pracovat v černé košili; vyčistit objektiv; použít žárovku alespoň 100W, lépe 150W!
  2. šedivý snímek se šedivými okraji
    - nevhodné nebo příliš silné osvětlení temné komory; příliš teplá vývojka nebo dlouhé vyvolávání; prošlý nebo špatně uskladněný pozitivní papír
    - použít předepsaný filtr a žárovku 15W do svítidla v temné komoře; nepracovat s teplejší vývojkou než 25°C a zbytečně neprodlužovat vyvolávací dobu; prošlé papíry vyhodit!
  3. tvrdý pozitiv bez polotónů
    - příliš tvrdá gradace papíru; podexponováno a vyvoláno v příliš koncentrované vývojce
    - použít měkčí papír; dodržovat předepsané ředění vývojky!
  4. snímek je celkově neostrý
    - špatně zaostřený negativ nebo chvění zvětšovacího přístroje během expozice
    - pořádně zaostřit; před expozicí přidržet hlavu zvětšovacího přístroje rukou a počkat, až se uklidní; během expozice nechodit a neopírat se rukama o pracovní stůl; neexponovat odsuvným červeným filtrem, ale šňůrovým spínačem nebo expozičními hodinami!
  5. papíry pracují pomalu a šedivě
    - vyčerpaná nebo studená vývojka; staré papíry
    - lkdyž nepomůže čerstvá vývojka správné teploty, papíry vyhodit!
  6. snímky po uschnutí sešednou
    - vlastnost matných papírů, které se mokré zdají kontrastnější
    - použít matných papírů tvrdší gradace a prodloužit expozici!
  7. částečně neostrý snímek
    - zkroucený negativ u rámečku bez skel nebo zkroucený papír při expozici
    - negativ vyrovnat v lisu a zaclonit více objektiv; používat maskovacího rámu pro papíry!
  8. snímek s dvojím obrysem obrazu
    - s papírem bylo během expozice hnuto
    - použít maskovacího rámu nebo papír v rozích zatěžkat!
  9. tmavé části snímku se rozzařují
    - objektiv zvětšovacího přístroje je znečištěn prachem nebo otisky prstů
    - vyčistit objektiv sametem a štětcem; používat krytky a nesahat do objektivu!
  10. nerovnoměrná hustota snímku s plynulým přechodem (střed nebo okraje)
    - špatně vycentrovaná žárovka ve zvětšovacím přístroji
    - používat předepsanou žárovku a případně zasunout matnici; vycentrování žárovky: nastavit největší zvětšení, zaclonit objektiv na maximum a posouváním objímky nastavit rovnoměrné osvětlení papíru!
  11. nerovnoměrná hustota snímku s ostrým přechodem, rozhraní je rovné
    - příliš dlouhé ustalování slepených snímků nebo závoj ze špatného osvětlení temné komory na části snímku, zakryté vrchním snímkem v lázni
    - vyvolávat snímky vrstvou dolů, pohybovat jimi ve vývojce i ustalovači, neustalovat déle než 10 minut!
  12. závoj části snímku s poměrně ostrým ohraničením
    - příliš intenzivní pracovní světlo (tam kde stíní zvětšovací přístroj, je snímek dobrý
    - pracovní osvětlení s předepsaným filtrem a žárovkou umístit nejméně 1m od pracovního stolu!
  13. černý závoj na okraji snímku
    - nevhodně uskladněný papír je částečně osvětlen
    - lze použít pouze menší plochy papíru!
  14. papír celý černý včetně okrajů i při použití maskovacího rámu
    - papír předem osvětlen
    - nenechávat při expozici další papíry ležet volně na stole vrstvou nahoru!
  15. krátké černé čárky na snímku
    - vznikají od velkého tlaku pinzety při ponořování papíru
    - držet pinzetu naplocho!
  16. tenké dlouhé černé čárky na snímku z kinofilmu
    - poškrábaný negativ při posouvání v rámečku zvětšovacího přístroje
    - rámeček je třeba pořádně odklopit, ale lépe vyjmout při posouvání negativu!
  17. nejasná písmena nebo skvrny ve středu snímku
    - nevhodná žárovka s potiskem na vrcholu baňky
    - používat předepsanou žárovku (nátisk lze v nouzi odstranit pískem na nádobí)
  18. prstencové tzv. Newtonovy kroužky na pozitivu
    - vznikají interferencí světla mezi negativem a sklem
    - mezi negativ a skla vložit papírové rámečky jako masky (vyříznuté z tenkého černého papíru)
  19. bílé tečky a čárky na pozitivu
    - nečistoty a prach na negativu
    - před zvětšováním je nutné negativ pečlivě očistit (štětcem a ofouknout)!
  20. bílé kulaté skvrny na pozitivu
    - ulpělé bublinky vzduchu při vyvolávání
    - používat dostatečné množství vývojky a papír po ponoření protáhnout vývojkou a obrátit!
  21. ztráta detailů ve světlech na pozitivu - tzv. „vyžraný snímek"
    - příliš dlouhé ustalování
    - neustalovat déle než 20 min - zvláště v čerstvém ustalovači!
  22. zažloutlé okraje nebo celá plocha snímku
    - vývojka znečistěna ustalovačem; vyčerpaný ustalovač; papír ležel příliš dlouho ve vývojce
    - nezaměňovat pinzety pro vývojku a ustalovač; mít vždy po ruce roztok čerstvého ustalovače; dodržovat dobu vyvolávání!
  23. žluté, hnědé nebo fialové skvrny
    - slepené papíry v ustalovači
    - papíry v ustalovači je třeba překládat!
  24. hnědý nebo nazelenalý závoj
    - málo bromidu draselného nebo mnoho siřičitanu ve vývojce
    - dodržovat předpis při vážení!
  25. bubliny pod vrstvou a odchlipování částí vrstvy
    - příliš teplá nebo koncentrovaná některá lázeň nebo velké tepelné rozdíly mezi lázněmi
    - dodržovat ředění a předepsanou pracovní teplotu!
  26. hnědé skvrny po vyleštění
    - špatně ustálené nebo vyprané snímky; špinavé plátno sušičky
    - dodržovat dobu praní; špinavé plátno sejmout a vyprat!
  27. rezavě hnědé skvrny po vyleštění
    - mohou být způsobeny při praní nebo sušení rezem, tabákem, hypermanganem a jinými chemikáliemi, ale také drtí z ořezávané inkoustové tužky
    - dodržovat čistotu; inkoustová tužka do temné komory nepatří!
  28. lasturové zlomy v lesku po leštění
    - nestejnoměrné sušení
    - přitáhnout plátnosušičky a neotevírat ji předčasně!
  29. matné skvrny v lesku po leštění
    - vzduchové bubliny nebyly válečkem řádně vytlačeny
    - snímek rozmočit a znovu pořádně vyleštit!

Přečteno: 6755x

Komentář

 
Nejdříve zvolte "Náhled" a až ve druhém kroku odešlete Váš komentář!

Formátování příspěvku pomocí Textile:

_kurzíva_
*tučné*

Odkaz:
"link text":http://link.com/

Obrázek:
!http://image.url!

Gimp - tutoriály

Praktické tutoriály a návody pro open source bitmapový editor Gimp (alternativa ke komerčnímu Adobe Photoshop).

Modeling

Nabídka modelingového focení v Plzni (portrét, glamour, akt - výhradně černobílá fotografie).
Spolupráce formou TFP.